
Reklame analyse
Hei, jeg skal analysere en reklame og bruke to ulike analysemetoder, prosessmodellen og tekstmodellen. Reklamen jeg skal analysere er en IKEA reklame, kalt få orden på livet ditt.
Prosessmodellen
Det er IKEA som sender denne reklamen, og de vil fortelle at det er bra å handle der for da får man orden på livet sitt. Og livet vil ikke være som det er for denne stressede damen i videoen som skal få gjort alt fort og effektivt, og som ikke er en bra måte å leve på. Det mediet som blir brukt for å vise denne reklamen er TV. Og de som er mottaker for dette er oss som ser på de kanalene som denne reklamen blir vist på. Og denne reklamen blir vist på TV2, TVNorge og TV3. Effekten IKEA vil oppnå med denne reklamen er at folk skal komme å kjøpe møbler på IKEA. Og få orden på livet sitt.
Tekstmodellen
Teksten sendes fra IKEA til mottakeren, som er de som ser reklamen. Mottakeren tolker teksten, men alt kommer an på hvordan humør og hvilke kunnskaper mottakeren har om hvordan personen kommer til å tolke dette. Men det er meningen at mottakeren skal få lyst til å handle på IKEA og ved å handle der så får man orden på livet sitt. Men det kan være hvis en er i dårlig humør og ser denne reklamen, så kan en synes den er kjempe kjedelig, mens en annen synes den er kjempe morsom. En person kan tolke at tolke reklamen som at det er feil å gjøre ting alt for raskt, og derfor handle på IKEA. En annen kan tolke som at for å unngå slikt stress, så kan man handle på IKEA og alt vil bli i orden. Så hva det endelige tolkningen blir kommer an på personen. Min personlige tolkning av denne reklamen er at det ikke fungere å gjøre alt klar på forhånd og at ikke alle kombinasjoner av aktiviteter passer sammen. Men at hovedpoenget med reklamen er at det er litte styr med IKEA og at ved å kjøpe møbler og annet inventar der så får man mer orden på livet sitt.
Sammenlikning
Prosessmodellen forteller nok så enkelt hva som skjer fra man sender budskapet, og hvem som sender det. Og hvilket medium som brukes, og hvem det er til. Så den er ganske enkel, men den er veldig punktlig og oversiktlig. Tekstmodellen er mye dypere enn prosessmodellen, og den går mer inn på hva som skjer når mottakeren får budskapet, og hvordan mottakeren vil oppfatte budskapet. Alle oppfatter ting ulikt. Tolkningen blir ikke veldig forskjellig, men tekstmodellen er en analyse der man tenker mer. Men prosessmodellen gir en bra analyse av denne reklamen. Når jeg bruker tekst modellen tenker man mer hvordan reklamen kan bli tolket.
Konklusjon
Årsaken til at man ikke finner det samme med de ulke analysemetodene er at man ser på ulike ting med de to analysemetodene. Og det vil gi to forskjellige resultater. Jeg synes at prosessmodellen gir en best tolkning av denne reklamen. Siden den får med seg det meste om reklamen, og gjør at tolkningen blir bra. Jeg synes ikke tekstmodellen passet noe bra til tolkning og analyse av denne reklamen.
-Heidi
Kjempefin analyse, Heidi! :) Veldig fint laget og god orden.
SvarSlett